Trzecia część cyklu artykułów pt. "ZMIANY ZASAD NADZORU RYNKU I WPROWADZANIA PRODUKTÓW DO OBROTU W UNII EUROPEJSKIEJ"
Autor: Joanna Bogdańska - Radca prawny
Zgodnie z Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1020 w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów państwa członkowskie zobowiązane zostały do powołania odpowiednich organów celnych oraz organów nadzoru, które odpowiedzialne będą za kontrole produktów wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej w procedurze celnej „wprowadzenia do obrotu”.
Organy celne uzyskają prawo do zawieszenia dopuszczenia produktu do obrotu, jeśli w wyniku kontroli produktu ustalą, że:
nie przedłożono wymaganej dokumentacji;
produkt nie został prawidłowo oznakowany i etykietowany;
produkt oznakowany został fałszywie lub w sposób wprowadzający w błąd;
nazwa, nazwa handlowa, zarejestrowany znak towarowy lub dane podmiotu gospodarczego nie zostały podane;
istnieją także inne przesłanki przemawiające za uznaniem produktu za niezgodny z prawem Unii bądź uznaniem produktu za stwarzający poważne ryzyko dla zdrowia, bezpieczeństwa lub środowiska.
W przypadku zgłoszenia przez organy celne zawieszenia dopuszczenia produktu do obrotu, organy nadzoru będą miały 4 dni na podjęcie odpowiednich czynności, a po bezskutecznym upływie tego terminu produkt powinien zostać dopuszczony do obrotu. Przy czym nie będzie to rodzić domniemania zgodności produktu z prawe unijnym.
Jeśli w wyniku działań organów celnych organy nadzoru stwierdzą, że produkt jest niezgodny z przepisami unijnymi albo, że niesie on ze sobą poważne ryzyko, organy podejmą działania mające na celu zakaz wprowadzenia produktu do obrotu oraz zgłoszą odpowiednią adnotację w celnych systemach przetwarzania danych.
Commenti